Als beginnende vliegtuigspotter kan het een uitdaging zijn om verschillende vliegtuigtypes uit elkaar te houden. Deze gids helpt je om drie belangrijke fabrikanten – Airbus, Boeing en Embraer – van elkaar te onderscheiden wanneer je ze van buitenaf bekijkt. We beginnen met de meest opvallende kenmerken en gaan dan dieper in op de details.
Inhoudsopgave
Cockpitramen
De cockpitramen zijn een eenvoudige manier om te bepalen of een vliegtuig een Boeing, Airbus of Embraer is. Let op de zijkant van de ramen, vooral op de hoek van het laatste raamvlak. We nemen per fabrikant door waar je op moet letten.
Airbus
Controleer of de zijkant van het laatste raamvlak een scherpe hoek heeft. Als het raamvlak een rechte hoek (90ΒΊ) heeft of bijna een rechte hoek maakt waar het de romp van het vliegtuig raakt, is het vliegtuig waarschijnlijk een Airbus.
Boeing
Zoals in het plaatje hieronder te zien is, heeft de zijkant van het laatste raamvlak een puntig einde. Wanneer je dit ziet is het vliegtuig waarschijnlijk een Boeing.

Embraer
Bij een Embraer zie je dat de ramen in een vloeiende vorm lijken door te lopen over de neus, zonder afwijkende hoeken eraan.
De Neus
De neus, of de punt van het vliegtuig, is een ander goed kenmerk om te zien of een vliegtuig een Boeing, Airbus of Embraer is. We nemen per fabrikant door waar je op moet letten.
Airbus
Controleer of de neus van het vliegtuig rond is. Als de neus rond is en lijkt op een halve cirkel, is het waarschijnlijk een Airbus. Zie de plaatjes hierboven voor het verschil, waarbij je ziet dat de neus van een Airbus niet vloeiend en scherp doorloopt vanuit de cockpit.
Boeing
Controleer of de neus van het vliegtuig scherp is en niet rond. Boeings hebben scherpere en spitsere neuzen vergeleken met een Airbus. Als de neus van het vliegtuig dus scherp is, is het waarschijnlijk een Boeing. Zie de plaatjes hierboven voor het verschil, waarbij je ziet dat de neus van een Boeing meer vloeiend en scherp doorloopt vanuit de cockpit verleden met een Airbus.

Embraer
The neus van een Embraer is relatief heel lang en spits. Zie de plaatjes hierboven voor het verschil, waarbij je ziet dat de neus van de Embraer langer en spitser is dan die van de Airbus en Boeing.
Motoren en Hun Plaatsing
De motoren vormen een tweede belangrijk identificatiepunt. We nemen per fabrikant door waar je op moet letten.
Airbus
Airbus-motoren zijn meer cilindrisch van vorm en hangen wat verder naar achteren onder de vleugel. De motorbehuizing is over het algemeen ronder en heeft een meer symmetrische vorm. De overgang tussen motor en vleugel is bij Airbus vaak vloeiender.
Boeing
Boeing-motoren zijn vaak wat platter en breder van vorm. Ze hangen verder naar voren onder de vleugel en hebben een karakteristieke afgevlakte onderkant. Let vooral op de vorm van de motorbehuizing: bij Boeing is deze vaak wat hoekiger aan de achterkant.

Embraer
De motoren van de Embraer hebben dezelfde ronde vorm als die van Airbus, echter, ze zijn kleiner en de behuizing is meestal wat rechter en minder “bolvormig” dan bij Airbus. De motoren bij een Embraer worden vaak ook dichter bij de romp gemonteerd.
Het Staartgedeelte
Het staartgedeelte biedt nog meer aanwijzingen. We nemen per fabrikant door waar je op moet letten.
Airbus
De Airbus-staart heeft een meer afgeronde vormgeving. Het kielvlak loopt vloeiender over in de romp en het horizontale staartvlak is vaak wat hoger gemonteerd. De gehele staartconstructie oogt wat eleganter en minder robuust dan bij Boeing.
Boeing
Boeing-staarten hebben een meer hoekige vorm met een duidelijke knik in de kielvlak (het verticale deel van de staart). Het horizontale staartvlak staat wat lager op de kielvlak gemonteerd.

Embraer
Embraer-vliegtuigen hebben een karakteristiek T-vormig staartvlak dat proportioneel groter lijkt door het kleinere formaat van het vliegtuig. Het horizontale staartvlak is helemaal bovenaan het kielvlak gemonteerd, wat resulteert in een duidelijke T-vorm. Het staartgedeelte (verticale en horizontale stabilisatoren) van een Embraer lijkt over het algemeen meer op dat van een Boeing dan op een Airbus.
Extra Details voor de Gevorderde Spotter
De raamindeling (windowline) van het passagiersgedeelte biedt extra identificatiemogelijkheden. Boeing gebruikt meestal een rechtere lijn van ramen die parallel loopt met de onderkant van de romp. Airbus-vliegtuigen hebben subtiel gebogen raamlijnen die de natuurlijke curve van de romp volgen. Bij Embraer zijn de raamlijnen korter en staan de ramen dichter op elkaar vanwege het compactere ontwerp.
De landingslichten vormen een laatste detail dat kan helpen bij de identificatie. Boeing plaatst deze vaak in de vleugelwortel (waar de vleugel de romp raakt), Airbus monteert ze meestal onder de romp, en Embraer heeft ze geΓ―ntegreerd in het landingsgestel.