Voor velen is het een grote wens om piloot te worden, maar de hoge opleidingskosten vormen vaak een struikelblok. Nu is er echter goed nieuws vanuit Zwitserland: zowel Swiss International Air Lines (Swiss) als Edelweiss introduceren vanaf juni 2025 financieringsconstructies die het starten met een opleiding tot piloot een stuk betaalbaarder maken. Dat kan voor Nederlandse aspirant-piloten bijzonder interessant zijn, omdat de drempel om over de grens te kijken flink lager wordt.
Inhoudsopgave
Nieuwe Financieringsmodellen: Wat Houden Ze In?
Swiss International Air Lines
Swiss, de grootste van de twee maatschappijen, heeft aangekondigd dat de eigen bijdrage voor haar toekomstige piloten volledig in de vorm van een lening zal worden gefinancierd. Tot nu toe moesten Zwitserse kandidaten nog altijd een aanzienlijk bedrag zelf voorschieten, ondanks overheidssteun en een bedrijfslening. Met de nieuwe regeling neemt Swiss deze kosten nu volledig voor haar rekening. Je betaalt de lening pas terug als je daadwerkelijk in dienst treedt als piloot bij Swiss, en dan ook nog eens tegen een gunstig rentetarief. Volgens Chief Operating Officer Oliver Buchhofer moet het niet langer om je financiële achtergrond draaien, maar juist om talent en geschiktheid voor het vak. Swiss heeft namelijk zo’n 110 nieuwe piloten per jaar nodig, en deze stap moet voor een diversere en grotere instroom zorgen.
Edelweiss Air
Edelweiss, vooral bekend als vakantie- en leisuremaatschappij, pakt het iets anders aan maar komt eveneens met een belangrijke versoepeling. Waar je als Zwitserse kandidaat vóór juni 2025 nog een grote persoonlijke bijdrage moest betalen, vervalt die eis straks volledig. De opleiding – ter waarde van 80.000 Zwitserse frank – wordt dan volledig gedekt via een lening die je in kleine stappen terugbetaalt zodra je aan het werk gaat. Voor EU- en EFTA-burgers (waaronder Nederland) blijft een eigen bijdrage van 24.000 Zwitserse frank gelden, mede omdat er voor deze groep minder Zwitserse subsidies beschikbaar zijn. Toch is dat bedrag fors lager dan voorheen, en dus aanzienlijk aantrekkelijker voor wie buiten Zwitserland woont.

Waarom Deze Ontwikkelingen?
Een van de drijfveren achter deze veranderingen is de groeiende vraag naar piloten in de luchtvaartsector. Na de terugval tijdens de coronapandemie is er nu juist een toenemende vraag naar gekwalificeerde piloten. Vele maatschappijen hebben tijdens de crisis personeel moeten laten gaan, waardoor er nu tekorten dreigen. Om de groei te kunnen bijbenen, worden nieuwe wervings- en opleidingsroutes ingezet. Zowel Edelweiss als Swiss zien dat ze onvoldoende instroom genereren als de financiële drempel te hoog blijft. Daarom de keuze voor deze nieuwe financieringsmodellen. Waar eerder enkel mensen met genoeg eigen vermogen zich de opleiding konden veroorloven, moet nu ieders talent de doorslag geven.
Als Nederlander Aanmelden bij Swiss Air Line
Wie als Nederlandse aspirant-piloot bij SWISS wil instromen, doorloopt in grote lijnen dezelfde procedure als een Zwitserse kandidaat – met één belangrijk verschil: Zwitserse burgers tussen de 17 en 23 jaar kunnen de SPHAIR-screening doen en daarmee het verplichte DLR-examen omzeilen. Nederlanders (en andere niet-Zwitserse kandidaten) moeten wél altijd de DLR-test afronden. Bij een positief resultaat volgt een assessmentdag van de Lufthansa Group, inclusief een pre-airline fit en medische check.
De opleiding bij SWISS is uniek omdat de maatschappij deel uitmaakt van de Lufthansa Group en nauw samenwerkt met de European Flight Academy (EFA). Zodra je bent toegelaten en de screening doorstaat, teken je een voorlopige overeenkomst met SWISS. Dit houdt in dat de airline de kosten van je opleiding – die twee jaar duurt – voorfinanciert. Je begint pas met terugbetalen als je je diploma op zak hebt en je eerste salaris als piloot ontvangt.
Tijdens de tweejarige opleiding bouw je zowel theoretische als praktische vaardigheden op. In Zürich volg je theorielessen in onder meer meteorologie, navigatie en luchtvaartwetgeving. Het praktijkgedeelte wordt deels in Grenchen (Zwitserland) en deels in Phoenix (VS) gegeven, zodat je in uiteenlopende omstandigheden leert vliegen. Je rondt de opleiding af met een commercieel vliegbrevet en een definitieve beoordeling door SWISS. Is die positief, dan teken je je arbeidscontract en start je met de type rating, waarbij je wordt opgeleid voor een specifiek vliegtuigtype. De kosten van deze laatste fase neemt SWISS eveneens voor haar rekening.
Voor Nederlandse piloten in spe is dit een kans om voorbij de eigen landsgrenzen te kijken. De toegang tot een Zwitserse vliegopleiding wordt met deze financieringsmodellen een stuk realistischer. Swiss neemt de volledige eigen inbreng op zich in de vorm van een lening, terwijl Edelweiss de te betalen bijdrage voor EU/EFTA-burgers flink verlaagt. Daarmee komt een loopbaan in de Zwitserse luchtvaart – bekend om haar goede arbeidsvoorwaarden en internationale allure – ineens dichterbij. Door met de European Flight Academy samen te werken, krijg je bovendien een kwalitatief hoogwaardige opleiding met solide carrièremogelijkheden. Denk je erover om naar Zwitserland te gaan voor je opleiding? Verdiep je goed in de selectieprocedures, beoordelingscriteria en contractvoorwaarden, en houd onze site en de officiële kanalen in de gaten. Misschien stap jij straks in de cockpit zonder dat een torenhoge rekening je in de weg zit.