Fase 4 van het selectieproces van de KLM Flight Academy bestaat uit de COVA. Deze afkorting staat voor de Commissie Van Aanname. Dit selectieonderdeel staat los van het AMC, het selectiebureau waar de eerste drie rondes afspelen. Na Fase 3 ontvangen de KLMFA en KFA een rapport over jou van het AMC (waar je de eerste 3 fases hebt doorlopen), waarna je op basis van dit rapport wel of niet wordt uitgenodigd voor de laatste ronde. Je wordt dan uitgenodigd op Schiphol Oost, waar je met 3-4 piloten van de KLM en een purser in gesprek gaat. De setting is echt als een sollicitatiegesprek, maar dan tegenover 4-5 personen tegelijkertijd.
Wat is de COVA precies?
De COVA (Commissie Van Aanname) is de laatste en beslissende fase in het selectieproces voor de KLM Flight Academy. Anders dan de voorgaande fases bij het AMC, wordt deze fase geleid door ervaren KLM-piloten en een purser. Dit panel beoordeelt of jij past binnen het profiel van een toekomstige KLM-piloot, zowel qua vaardigheden als persoonlijkheid.
Voorheen, toen de financiering van de opleiding voor aspirant-piloten niet via de KLM verliep, moesten kandidaten de COVA-beoordelingsronde pas doorlopen ná het voltooien van hun opleiding. Dit betekende dat piloten in opleiding geen zekerheid hadden of zij daadwerkelijk bij de KLM aan de slag konden gaan, zelfs na het afronden van hun intensieve training.
Met de huidige financieringsstructuur via de KLM is de selectieprocedure strategisch aangepast. De COVA-beoordeling is nu verplaatst naar het einde van het selectieproces, vóór de start van de opleiding. Deze wijziging is bedrijfseconomisch logisch: KLM wil begrijpelijkerwijs geen substantiële investeringen doen in de opleiding van kandidaten waarvan in een vroeg stadium al kan worden vastgesteld dat zij mogelijk niet bij de organisatiecultuur passen of waar twijfels bestaan over essentiële soft skills zoals interpersoonlijke communicatie, zelfreflectie en stressbestendigheid.
Het huidige model biedt meer zekerheid voor beide partijen. Bij aanvang van de opleiding en ontvangst van de KLM-financiering krijgen kandidaten nu een voorlopig contract dat, onder voorwaarde van succesvolle afronding van de opleiding en het behouden van een onbesproken gedragsregister, een dienstverband bij de KLM garandeert.
Er zijn natuurlijk uitzonderlijke situaties, waarbij de KLM bijvoorbeeld geen piloten meer nodig heeft. In dat geval ben je vrij om te vliegen voor een andere maatschappij, maar doordat dit de KLM enorm veel geld zou kosten (wegens het vervallen van de terugbetalingsregeling van je lening) kun je er van uitgaan dat hier van te voren over is nagedacht en de risico’s op maat zijn ingeschat.