De moderne tweejarige opleiding, die voor het grootste gedeelte in Eelde wordt afgewerkt en op het eind in Schiphol, kenmerkt zich door een geïntegreerde aanpak waarbij theorie en praktijk verweven zijn. Tot 2025 begon je ongeveer na twee maanden aan je eerste vliegles, want de praktijk en theorie werden gecombineerd. Echter is dit sinds 2025 veranderd voor de nieuwe klassen. Je moet nu eerst alle theorie afronden voordat je aan het praktijk deel begint. Let op: de opleiding staat erom bekend dat er vaak uitloop is, dus het duurt vaak langer dan twee jaar om de opleiding af te ronden.
Inhoudsopgave
De Theoretische Basis
De theorieopleiding bestaat uit 13 essentiële vakken, verdeeld over drie blokken van ongeveer drie maanden:
- Meteorology
- Aircraft General Knowledge: Airframe, Systems & Powerplant
- Instruments
- Operational procedures
- Air Law & ATC procedures
- Performance
- Principles of Flight
- Mass & Balance
- General Navigation
- Communications VFR & IFR
- Radio Navigation
- Flight Planning and Monitoring
- Human Performance and Limitations
De lessen worden voornamelijk in het Nederlands gegeven en zijn klassikaal, waarbij aanwezigheid verplicht is. Elk vak wordt afgesloten met een examen volgens de Europese FCL-norm, waarbij 75% de wettelijk verplichte minimumscore is. Deze examens worden afgenomen bij het CBR.
In de praktijk behalen studenten vaak scores tot ver in de 90%. Dit komt onder andere doordat de school, voordat je het officiële CBR examen maakt, de studenten eerst een voorexamen laten afleggen om te controleren of de desbetreffende student klaar is voor het officiële examen.
VFR-Training
Tot 2025 begon je ongeveer na twee maanden aan je eerste vliegles, want de praktijk en theorie werden gecombineerd. Echter is dit sinds 2025 veranderd voor de nieuwe klassen. Je moet nu eerst alle theorie afronden voordat je aan het praktijk deel begint. Je begint het praktijk deel met je VFR-training
- Je begint met Visual Flight Rules (VFR) op de DA-40 (voorheen was dit op de eenmotorige Socata TB-10)
- Ongeveer 75 vlieguren
- Een memorabel moment is je first solo vlucht – zonder instructeur – na ongeveer 10 tot 12 lessen
- Onderbreking op de simulator, alvorens je je CPL afmaakt op de DA-42.
FNPT-II Simulator Training
- Een intensief Multi Engine (ME) traject in Eelde
- 10 weken training met een medestudent
- 40 uur als Pilot Flying en 40 uur als observer
- Afsluitend examen voor overstap naar de Diamond DA-42
Afronding op de VFR-Traject – CPL Examen
Het VFR traject moet afgrond worden op een complexer toestel, de DA-42, alvorens je het afrond met het CPL Examen.
- 10 aanvullende lessen op de DA-42 (voorheen op de Socata TB-20), die zich onderscheidt door onder andere een inklapbaar landingsgestel, een sterkere motor en complexere propellor
- Afronding met het CPL examen, waarna je officieel mensen mag vervoeren op kleinere toestellen
Nachtbrevet
- Vier VFR vluchten op de D40
- Focus op nachtnavigatie en het creëren en gebruiken van herkenningspunten
UPSET Recovery Training
- Upset Recovery-Training (UPRT)
- Een van de spannendste onderdelen in een aerobatics toestel
- Fysiek en mentaal leren omgaan met ongebruikelijke en ongewenste vliegtuigposities

Diamond DA-42 Training
De laatste fase van de opleiding in Eelde start na het succesvol behalen van je CPL.
- Ongeveer 10 weken training
- Tijdens dit traject maak je ook je night-stop in een Europese stad naar keuze
- Niet alleen in Eelde: je begint met je navigatievluchten waarbij je langere vluchten maakt door Europa heen
- Begin van het IFR-traject (Instrument Flight Rules)
- Focus op instrumentvliegen en navigatie met radiobakens
- Oefenen van instrument approaches
- Multi Engine Class Rating en Instrument-Rating
- Na succesvolle afronding ben je bevoegd voor meermotorige vliegtuigen en IFR-operaties
Multi-Crew Co-Operation
Het voorlaatste onderdeel van de vliegopleiding is de Multi Crew Co-operation Course, die plaats vindt op Schiphol.
- Voor een ATPL moet je voldoen aan bepaalde samenwerkingseisen. Je vliegt een vliegtuig niet in je eendje. Dit traject leert je op een gestructureerde manier samen te werken.
- Dit leer je op een simulator van de KLM, vaak op het vliegtuigtype Boeing 737.
- Het traject duurt ongeveer een maand en vindt plaats op Schiphol.
- Tijdens de sessies is veel aandacht voor het vliegen onder lastige omstandigheden en een optimale samenwerking van de cockpitbemanning.
- Na het afsluiten van dit traject wordt je frozen ATPL brevet aangevraagd!
Type Rating Course
- Zodra je frozen ATPL brevet binnen is na het behalen van je MCC, wordt het tijd om een vliegtuig-type aan je brevet toe te voegen. Je Co-Co carrière (second officer) begint doorgaans op de Boeing 777/787. Voor de klassen die zijn begonnen vanaf het jaar 2025 is de KLM plek aan het maken om direct door te stromen naar de Embraer als first officer. Je slaat in dit geval de functie als second-officer over.
- Je leert in een Full Flight Simulator van de KLM om te vliegen op het vliegtuigtype Boeing 777/787 of een ander type waar de KLM mee vliegt.
- Het traject duurt ongeveer een maand en vindt plaats op Schiphol.
- Je sluit het traject af met het type-rating examen, waarna je klaar bent voor je eerste vlucht als second-officer bij de KLM!

Aanmelden KLM Flight Academy
Ben jij na het lezen over de verschillende studie fases enthusiast geworden en wil jij je aanmelden voor de KLM Flight Academy selectie? Lees meer over de selectieprocedure en de toelatingseisen en begin je voorbereiding bij Piloten Assessment Training!