Selectieronde Inhoud
Vanaf 20 april 2025 introduceert de KLM Flight Academy een transformatie in hun selectieprocedure. Waar kandidaten voorheen hun selectieproces begonnen met Fase 1, het Basis Capaciteiten Onderzoek, start het avontuur nu met een voorselectie.
Na je aanmelding bij de KLM Flight Academy wordt gekeken of je aan de toelatingseisen voldoet. Als dat het geval is, dan meldt de KLMFA je aan bij het AMC om deel te gaan nemen aan de voorselectie. Het AMC nodigt je per email uit om je account aan te maken, waarna je de eerste ronde inplant. Alle onderzoeksfasen vinden op hun kantoor in Amsterdam plaats.
In de voorselectie wordt gekeken naar een aantal basisbenodigdheden om te kunnen leren vliegen. Van alle drie de basiselementen worden enkele onderdelen bekeken in deze fase van de selectie. Deze basiselementen zijn:
- Persoonlijkheid: drie vragenlijsten geven inzicht in karaktereigenschappen die van belang zijn in het leren vliegen en voor het beroep van verkeersvlieger.
- Intellectuele capaciteiten: er wordt gekeken naar je technisch inzicht en je planvermogen.
- Sensomotorische capaciteiten: jouw oog-hand-voet-coördinatie en je reactieve belastbaarheid wordt in kaart gebracht.
In totaal neemt deze fase van de selectie ongeveer 3 uur tijd in beslag. Wanneer je de voorselectie succesvol hebt doorlopen, dan word je uitgenodigd om deel te nemen aan de volgende fase van de selectie: het Basis Capaciteiten Onderzoek.
Inhoudsopgave
Planning Opdracht
Bij de planningsopdracht moet je een werkplanning maken die voldoet aan diverse criteria en beperkingen. Voor verschillende personen worden werktijdvoorkeuren aangegeven, terwijl er ook bedrijfseisen zijn voor minimale bezetting. Deze test evalueert je analytische vaardigheden, systematisch denken en probleemoplossend vermogen. Een goede aanpak is om te beginnen met de meest beperkende factoren en van daaruit naar een complete oplossing te werken.
Technisch Inzicht
De technisch inzicht opdracht vraagt je om constructies met touwen en katrollen te analyseren waarbij de bewegingsrichting van een katrol wordt aangegeven. Je moet de bewegingsrichting van een specifiek aangegeven punt in het systeem bepalen. Dit test je mechanisch inzicht, begrip van krachtoverbrenging en oorzaak-gevolg relaties. Deze vaardigheid is relevant voor het begrijpen van de mechanische systemen van een vliegtuig en hoe verschillende bedieningselementen het vliegtuig beïnvloeden.
Multi-Stimuli Reactietest
Bij de dubbele-stimuli reactietest werk je met een speciaal kleurentoetsenbord en twee voetpedalen. Je moet reageren op visuele stimuli (kleuren) door de corresponderende knop in te drukken. De extra moeilijkheid is dat je simultaan moet reageren op auditieve stimuli (hoge en lage tonen), en op je scherm wordt een richting (links en rechts) aangegeven waar je met je voeten op moet reageren. Deze test evalueert je reactiesnelheid, aandachtsverdeling en hand-oogcoördinatie. Dit simuleert de multi-tasking omgeving in een cockpit waar piloten gelijktijdig op visuele en auditieve signalen moeten reageren.
Hand-Oog-Voet Coördinatie
Een goede hand-oog-voet coördinatie is een belangrijke vaardigheid die je als piloot goed moet beheersen. Het besturen van een vliegtuig doe je niet alleen met je handen, maar ook met je voeten!
De test beoordeelt je vermogen om verschillende ledematen onafhankelijk en in coördinatie te bewegen. Dit vereist een hoger niveau van motorische coördinatie en lichaamsbeheersing. Goede prestaties op deze test tonen aan dat je het potentieel hebt om de verschillende besturingselementen van een vliegtuig gecoördineerd te bedienen.
Voor de Hand-Oog-Voet Coördinatie selectieonderdeel beschrijven we alleen hoe de test eruit ziet. Wij hebben hier als enige onderdeel (nog) geen oefenmateriaal voor, maar hier wordt hard aan gewerkt!
Dagindeling
Bij aankomst meld je je aan bij de balie van het Aviation Medical Center, waar je identiteit wordt geverifieerd.
Het programma bestaat uit twee testrondes die in aparte ruimtes plaatsvinden. Afhankelijk van de groepsgrootte worden kandidaten verdeeld over twee ruimtes:
Testruimte 1
- Psychologische vragenlijsten
- Planningsopdracht
Testruimte 2
- Technisch inzicht test
- Multi-stimuli reactietest
- Hand-oog-voet coördinatie opdracht
Na afronding van de eerste ronde volgt een pauze van 20 minuten. Vervolgens wisselen de groepen van locatie, zodat iedere kandidaat alle testonderdelen doorloopt.