KLM Flight Academy Selectie – Fase 2

Fase 2 van het selectieproces van de KLM Flight Academy staat bekend als het SMO (Sensomotorische Onderzoek). Dit is een, net als alle andere selectieonderdelen, wederom een cruciaal onderdeel om goed in te scoren. Een goede piloot heeft goede neuro sensomotorische vaardigheden nodig. Deze vaardigheden worden tijdens het SMO in vijf verschillende assessments getest. Deze assessments worden verdeeld in drie delen, waarbij je vijf minuten pauze hebt tussen de delen.

Neuro Sensomotorische Onderzoek – Deel 1

Hand-Oog Coördinatie

De hand-oog coördinatietest beoordeelt een fundamentele vaardigheid voor elke piloot. Tijdens deze test navigeer je door een parcours met behulp van twee joysticks. Deze oefening simuleert aspecten van vliegtuigbesturing en vraagt om fijne motorische controle.

Een goede hand-oog coördinatie stelt piloten in staat om nauwkeurige bewegingen te maken terwijl ze visuele informatie verwerken, wat essentieel is bij het besturen van een vliegtuig. Je kunt je voorbereiden aan de hand van onze trainingsmodule, waar je thuis een controller voor nodig hebt en vervolgens met een oneindig aantal willekeurig gegenereerde parcours kunt oefenen.

Multitasking en Stressbestendigheid

Het vermogen om meerdere taken tegelijk uit te voeren onder druk is cruciaal in een cockpitomgeving. Deze test is speciaal ontworpen om je vermogen te meten om verschillende informatiebronnen te verwerken en erop te reageren terwijl de werklast toeneemt.

In een echte vliegsituatie moet een piloot simultaan kunnen communiceren met de verkeersleiding, navigatie-instrumenten monitoren, het weer in de gaten houden en het vliegtuig besturen. Deze test evalueert hoe effectief je onder druk kunt presteren en hoe je cognitieve bronnen verdeelt wanneer je met meerdere taken tegelijk wordt geconfronteerd.

Neuro Sensomotorische Onderzoek – Deel 2

Complexe Keuze Reactie en Afwijkingen Detecteren

Deze test evalueert je vermogen om snel afwijkende patronen te herkennen en erop te reageren. Als piloot moet je voortdurend verschillende instrumenten monitoren en onmiddellijk kunnen opmerken wanneer er een anomalie optreedt. Het snel en accuraat kunnen herkennen van afwijkingen is direct gekoppeld aan de vliegveiligheid, omdat het vroeg detecteren van potentiële problemen kan voorkomen dat deze uitgroeien tot ernstige situaties.

Met onze trainingsmodule kun je exact de test oefenen die je te wachten staat tijdens Fase 2.

Ruimtelijke Inzicht

Bij de ruimtelijk inzicht test wordt een 3D-figuur getoond met een pijl die een bepaald perspectief aangeeft. Je moet het correcte zijaanzicht vanuit dit perspectief selecteren. Dit test je vermogen om mentaal te roteren en 3D-structuren vanuit verschillende hoeken te visualiseren, een vaardigheid die essentieel is voor ruimtelijke oriëntatie tijdens het vliegen en het interpreteren van cockpitinstrumenten.

Neuro Sensomotorische Onderzoek – Deel 3

Gerichte Aandacht en Volgehouden Aandacht 

De laatste test evalueert je vermogen om je aandacht te richten en vast te houden gedurende langere tijd, zelfs tijdens monotone taken. Tijdens deze uitdagende opdracht moet je 25 minuten lang een eentonige ontwikkeling observeren en reageren wanneer er een onderbreking in het patroon plaatsvindt.

Deze test simuleert aspecten van langeafstandsvluchten waarbij piloten langdurig waakzaam moeten blijven, zelfs tijdens relatief rustige fasen van de vlucht. Het vermogen om je aandacht vast te houden is essentieel om subtiele veranderingen in instrumenten of vliegomstandigheden op te merken die kritiek kunnen zijn voor de veiligheid.